چگونه فرهنگ تیمی خود را بهتر کنیم

چگونه فرهنگ تیمی خود را بهتر کنیم؟

یجاد و تقویت فرهنگ تیمی که همکاری را توسعه و تشویق کند، هم به نفع کارکنان و هم به نفع شرکت است. تیم ها می توانند کارهایی را انجام دهند که از عهده تک تک اعضای تیم به تنهایی برنمی آید. گروه ها همچنین از دیدگاه ها، سطوح تجربه، مهارت ها و ایده های مختلفی بهره می برند که اعضای تیم دارند. شرکتی که از کار تیمی پشتیبانی می کند، کارکنان شادتری خواهد داشت که نسبت به اهداف شرکت توجه دارند. فرهنگ تیمی به افراد یک شرکت نشان می دهد که هر یک چه نقشی در رسیدن به اهداف شرکت ایفا می کنند.


چه عواملی بر کار گروهی تاثیر می گذارد؟

عوامل زیادی بر بهبود کیفیت کار تیمی تاثیر می گذارند. از جمله شخصیت کارکنان و فرهنگ شرکت، سبک ارتباطی و پویایی تیم، مانند کارمندانی که تازه کار هستند و آن‌هایی که سال‌ها در شرکت کار کرده‌اند. به عنوان مثال اگر یک کارمند بر اساس عملکرد تیم خود پاداش دریافت کند، خود نیز تمایل پیدا می کند در تیم کارهای بیشتری انجام دهد. اگر مدیر عامل از کار تیمی حمایت کند و در تیم ها حضور داشته باشد، کارمندان نیز تشویق می شوند همین کار را انجام دهند.

برای حمایت از فرهنگ تیمی در سازمان، به افرادی که از تیم ها پشتیبانی و حمایت می کنند و مشوق همکاری افراد با یکدیگر هستند، توجه بیشتری نشان دهید. هنگامی که کارمندان را ارزیابی می کنید، بخشی از این ارزیابی را به کار تیمی و میزان همکاری کارکنان در گروه های کاری در نظر بگیرید.


روش ایجاد فرهنگ تیمی در سازمان

ایجاد یک فرهنگ تیمی به زمان و برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. اگر می خواهید یک فرهنگ تیمی برای گروه خود ایجاد کنید و آن را بهبود ببخشید، این مراحل را دنبال کنید:

1) رواج فرهنگ یادگیری 

درباره شرکت‌های دیگر تحقیق کنید تا بفهمید که آنها چه نوع فرهنگی در خصوص کار تیمی دارند و چگونه آن را ساخته‌ اند. توصیه های سایر رهبران را بخوانید و در صورت امکان با آنها ملاقات کنید. می‌ توانید منابع زیادی مانند کتاب‌ ها و سخنرانی‌ های رهبران ارشد بیابید که به شما کمک می‌ کند تصمیم بگیرید چطور فرهنگ تیمی را در سازمان خود ایجاد کنید.

2)چشم اندازی برای کار تیمی ترسیم نمایید

مردم اغلب می‌ خواهند در چیزی که به آن اعتقاد دارند مشارکت کنند. این چشم انداز را به وضوح برای اعضای تیم خود تعریف کنید تا تمام اعضای تیم از آن درک درستی داشته باشند. تقویت چشم انداز برای کار تیمی می تواند به افراد انگیزه تلاش بدهد. چشم انداز تیم شما می تواند رضایت تمام مشتریان یا ایجاد یک محصول برای برطرف سازی نیازهای مردم محلی باشد.

3) ارتباط دوستانه با اعضای تیم

موفقیت‌ ها و دستاوردهای تیم خود را جشن بگیرید، مثلا یک مهمانی برای تولد یکی از اعضای تیم ترتیب دهید یا برای شناسایی یکی از اعضای تیم که بیشترین مشارکت و فعالیت را داشته است، وقت بگذارید. می توانید یک جلسه ناهار را با اعضای تیم خود هماهنگ کنید یا بعد از کار یک مراسم ویژه در نظر بگیرید؛ مانند مراسم شام یا حضور در یک کافه برای انجام بازی های رومیزی. وقتی اعضای تیم خود را یک به یک درک کنید، می توانید نقاط قوت آنها را بشناسید و نحوه کار موثر با آنها را بدانید. می توانید از کارمندان خود نظرسنجی کنید تا ببینید از چه فعالیت هایی خارج از ساعات کاری لذت می برند.

4)زمان های منظمی برای جلسه های عمومی قرار دهید

ترتیب دادن ملاقات های منظم با اعضای تیم اطمینان ایجاد می کند که همه می دانند روی چه چیزی تمرکز کرده اند. همچنین به افراد گروه فرصتی برای برقراری ارتباط و مطرح کردن سوالات یا نگرانی هایشان می دهد. به اعضای تیم در مورد برنامه جلسه و آنچه قصد دارید در آن بگویید، از قبل اطلاع دهید. زمانی را برای جلسه انتخاب کنید که همه بتوانند در آن حضور داشته باشند. سعی کنید از زمان جلسه عاقلانه استفاده کنید و از برخی اعضای گروه حاضر در جلسه بخواهید یادداشت بردارند یا گزارش ارائه دهند.

5)بازخورد دادن

به اعضای تیم خود بگویید چه کارهایی را به خوبی انجام می دهند و چگونه می توانند پیشرفت کنند. این می تواند به تقویت فرهنگ کار تیمی شما کمک کند. در صورت امکان، فرد به فرد بازخورد ارائه دهید. به موفقیت های تیم نیز واکنش نشان دهید تا فکر نکنند تنها برای گرفتن ایرادات به آنها بازخورد می دهید و اینکه بدانند قصد شما بهبود فعالیت آنهاست. به حرف اعضا گوش کنید و بگویید که می خواهید نظرات خودشان را هم بشنوید. اگر امکان دارد، سعی کنید بازخورد مثبت بیشتری داشته باشید تا بازخورد منفی. اگر فکر می کنید به صادقانه تر بودن بازخوردها کمک می کند، می توانید از راه های ناشناس برای دریافت بازخوردهای اعضای گروه استفاده کنید.

6)ترویج فرهنگ به دیگر بخش ها 

چشم انداز خود را به طور مداوم دنبال کنید و اطمینان حاصل کنید که اقدامات شما منعکس کننده فرهنگی است که می خواهید در تیم خود ایجاد کنید. بهره برداری از فرهنگ تیم در تعیین چشم انداز نشان می دهد که شما برای تیم خود و فرهنگی که از آنها خواسته اید در آن نقش آفرینی کنند، ارزش قائل هستید. همچنین روابط شما را با اعضای تیمتان تقویت می کند.

7) حمایت از اعضای تیم

به تیم خود منابعی را بدهید که برای تکمیل وظایفشان نیاز دارند. این منابع باید در صورت نیاز کارمندان به کمک، در دسترس باشند. زمانی را برای آموزش تیم در نظر بگیرید و در این راه از منابع گوناگون مانند کنفرانس ها، سخنرانی های ضبط شده، کتاب ها یا جلسات مشاوره استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات اخیر

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود … ادامه مطلب

market research چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب … ادامه مطلب

بهبود فرآیند چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، لازم است برای حفظ توان رقابتی تان به … ادامه مطلب

معرفی بهترین مشاغل درآمدزا

درآمدزایی یک جنبه حیاتی در زندگی هر فرد و همچنین برای کسب و کارها است. … ادامه مطلب

مقالات مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *