نوآوری چیست؟ معرفی انواع نوآوری در سازمان

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود و عرضه زیاد وجود دارد، نیاز به اندیشه های نو و نظرات جدید دارند. نوآوری در سازمان، تاثیر بسیاری در کسب مزیت رقابتی دارد و از فاکتورهای ادامه فعالیت تجاری شرکت محسوب می شود. خلق محصولات و خدمات جدید، در گرو تلاش افراد نوآور و کارآفرین است و باید با خلاقیت خود، ایده های جدید را خلق کرده و در ادامه با نوآوری، این ایده ها را تبدیل به فرصت های سودآوری کنند. در این مطلب، از اهمیت نوآوری در سازمان صحبت خواهیم کرد و چند مثال از نوآوری خواهیم داشت. لطفا همراه ما باشید.

نوآوری یعنی چه؟

افزایش رقبا از یک سوء و کمبود تقاضا در مقابل عرضه زیاد از سوی دیگر، باعث شده است که مدیران سازمان ها به فکر اجرای ایده های نوآورانه باشند. نوآوری به معنای معرفی یک چیز جدید است که می تواند ایده، محصول، فرایند یا یک خدمت باشد. چند مثال از نوآوری مانند معرفی تجهیزات برای مصرف آب، معرفی تجهیزات برای کاهش آلودگی هوا و … هستند. این مثال ها، هر کدام یک نوآوری محسوب می شوند و نیاز به خلاقیت و تفکر جدید دارند.
نوآوری به معنای اختراع نیست اما می تواند تغییراتی را ایجاد نماید و ارزش هایی را به محصول یا خدمت موجود اضافه کند. نوآوری به سازمان ها کمک می کند که در صنعت قوی و رقابتی حضور یابند و ایده های خود را به مرحله عملی برسانند.

نوآوری یعنی چه

اهمیت نوآوری در سازمان

نوآوری لزوما باعث نتایج مثبت برای سازمان نمی شود اما با توجه به مزایایی که دارد، استفاده از آن برای سازمان ها ضروری است. از اهمیت نوآوری در کسب و کار می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم :

  • با نوآوری می توانید پیشتاز بازار باشید.
  • مشتریان شما همواره مشتاق خواهند بود که درباره روش های جدید شما اطلاعات کسب کنند.
  • با نوآوری در سازمان، کارمندان به سازمان متعهد می شوند و بازدهی آنها افزایش پیدا می کند.
  • با نوآوری به جزئیات توجه زیادی می شود و در صورت وجود یک مشکل، سریعا حل می شود.

نحوه ایجاد محیط مناسب در سازمان برای نوآوری

ایجاد محیطی مناسب در شرکت برای نوآوری، نیازمند رعایت و اجرای برخی نکات است که در ادامه شرح می دهیم :

  • برای تشویق نوآوری سازمانی، کارمندان باید بتوانند ایده های خود را آزادانه بیان کنند. کارمندان شرکت از تعداد مدیران سازمان بیشتر هستند پس می توانند با ارائه ایده های خود، در اجرای آنها با مدیران سازمان همراه باشند.
  • میان افراد سازمان باید اعتماد سازی ایجاد شود. اگر کارمندان احساس کنند که از ایده آنها سوء استفاده می شود، درباره ایده خود صحبت نخواهند کرد.
  • مدیران سازمان باید به کارمندان خود اجازه ریسک دهند.
  • برای اجرایی کردن ایده های کارمندان، منابع لازم را در اختیار آنها قرار دهید.
  • کارمندان مخصوصا سرپرستان سازمان باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند.
  • جلسات منظمی را در سازمان برگزار کنید تا کارمندان بتوانند ایده های نوآورانه بیشتری ارائه دهند.
اهمیت نوآوری در سازمان

تعریف مدیریت نوآوری چیست

زمانی که مدیر سازمان یک شخص خلاق و نوآور باشد، از ایده های کارمندان خود نیز استقبال خواهد کرد و از آنها به بهترین شکل استفاده می کند. مدیریت نوآوری، تشکیل شده از اقدامات مختلفی است که در این بخش به آنها اشاره می کنیم :

  • در مدیریت نوآوری باید افراد را برای ارائه ایده های خلاقانه و اجرای این ایده ها تشویق کرد.
  • برای مدیریت نوآوری باید منابع لازم را فراهم نمود.
  • افراد سازمان باید این اختیار را داشته باشند که در بخش های تحت کنترل خود تغییر ایجاد نمایند.
  • برای مدیریت نوآوری، بهتر است افرادی استخدام شوند که به جزء مهارت ها و تخصص های مورد نیاز، از خلاقیت و ابتکار هم برخوردار باشند.

مدیریت نوآوری دارای چهار مرحله مجزا به شرح زیر است :

  • مرحله اول، ایجاد طوفان فکری در کارکنان برای کشف ایده های پنهان آنهاست.
  • مرحله دوم، ثبت ایده های کارکنان با قابلیت اشتراک گذاری با سهامداران شرکت می باشد.
  • مرحله سوم، ارزیابی ایده ها از نظر مطابقت آنها با نیازهای سازمان می باشد.
  • مرحله چهارم، تصمیم گیری و اولویت بندی درباره ایده ها می باشد و ایده هایی که قابل اجرا در شرکت باشند، اولویت بندی می شوند.
تعریف مدیریت نوآوری چیست

انواع نوآوری در سازمان چیست؟

انواع نوآوری در سازمان، به شرح زیر می باشند :

نوآوری نفوذی

اگر نوآوری باعث تغییرات جامعی در مدل کسب و کار یا فرایندهای سازمان شود، نوآوری به شکل نفوذی صورت گرفته است.

نوآوری رادیکالی

در روش نوآوری رادیکالی، تغییرات جامعی در کسب و کار صورت می گیرد و تمام فرایندها و مدل کسب و کار به شکل نوین ادامه می یابد.

نوآوری در فرآیند

به اقداماتی که به صورت پشت سر هم و پیوسته انجام می گیرد و به یک نتیجه خاص منتهی می شوند، فرایند گفته می شود. نوآوری در فرایند، باعث کوتاه تر شدن و بهینه تر شدن پروسه انجام کارها می شود.

نوآوری در بازار

نوآوری در بازار به معنای ایجاد تغییرات در بخش های توزیع محصولات یا خدمات به هدف ارائه پاسخ های بهتر به مشتریان است. در این نوع نوآوری سعی بر این است که فعالیت بر اساس ارزش های مشتریان انجام شود.

نوآوری تدریجی

اگر به مرور زمان در مدل کسب و کار تغییراتی انجام شود، این کار به روش تدریجی انجام می گیرد و نوآوری تدریجی نیز به معنای ایجاد تغییرات تدریجی و در طی زمان است.

معرفی انواع نو آوری در سازمان

موانع نوآوری در سازمان

نوآوری در سازمان ممکن است با برخی موانع روبرو باشد از جمله آنکه :

  • تشویق نکردن پیشتازان و حامیان نوآوری
  • عدم دسترسی به امکانات، منابع و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای ایده ها
  • فرصت نکردن برای تمرکز بر روی ایده های نو
  • آگاهی نداشتن از معیارهای ارزیابی ایده های نو
  • عجله کردن و در نظر گرفتن مدت زمان کوتاه برای رسیدن سریع تر به نتیجه
  • و…

مزایای نوآوری در سازمان چیست؟

نوآوری در سازمان و نگرش خلاق، مزایای زیادی را برای کسب و کار دارد از جمله آنکه :

  • بهبود محصولات

اولین مزیت نوآوری، بهبود محصولات شرکت است. با ایجاد فرهنگ نوآوری در سازمان، ایده های جدید تشویق می شوند و می توان از این ایده ها برای بهبود ویژگی های محصولات و تولید محصولات جدید و منحصر به فرد استفاده کرد.

  • به‌ دست ‌آوردن مزیت رقابتی

نوآوری در سازمان باعث کسب مزیت رقابتی می شود و به سازمان کمک می کند که مزیت های رقابتی خود را نسبت به سایر رقبا افزایش دهد. مزیت رقابتی سبب می شود که مشتریان در میان رقبا، محصولات و خدمات شرکت شما را انتخاب کنند.

  • تقویت برند

از دیگر مزایای نوآوری در سازمان، تقویت برند است. سازمان هایی که عملکرد خلاقانه و نوآورانه دارند، در مدیریت برند بهتر عمل می کنند.

  • جذب کارمندان برتر

ایجاد فرهنگ نوآوری در سازمان، به جذب کارمندان بهتر نیز کمک می کند زیرا اکثر افراد تمایل دارند در سازمانی فعالیت داشته باشند که به ایده های آنها ارزش قائل شود.

تفاوت نوآوری و کارآفرینی چیست؟

تفاوت نوآوری و کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی و نوآوری در ارتباط با یکدیگر قرار دارند اما از نظر معنا و مفهوم، متفاوت هستند. نوآوری به معنای ایجاد یک چیز جدید است که ممکن است تبدیل به یک فرصت تجاری نشود اما کارآفرینی، فرصت های جدید و بزرگ را شناسایی می کند و به آنها ارزش می بخشد.
از نظر ماندگاری، نوآوری ممکن است ماندگاری کوتاهی داشته باشد اما ماندگاری کارآفرینی طولانی مدت تر است. ریسک پذیری در نوآوری معنایی ندارد اما در کارآفرینی برای تبدیل یک ایده به فرصت تجاری، نمی توان از ریسک پذیری اجتناب کرد زیرا از عوامل کلیدی محسوب می شود.
در مقایسه نوآوری و کارآفرینی به مهارت ها نیز اشاره می کنیم. برای نوآوری در صنایع خلاق نیاز به تحقیقات زیادی است و نوآوران معمولا به تحقیق علاقه دارند اما کارآفرینان نیازمند مهارت هایی مثل برنامه ریزی، رهبری، مدیریت و تصمیم گیری هستند.

تفاوت خلاقیت و نوآوری

تفاوت نوآوری و خلاقیت در برخی موارد است و از نظر معنا و مفهوم، یکسان نیستند. خلاقیت به خلق ایده های جدید اشاره می کند بدون آنکه در نظر گرفته شود این ایده ها به نتیجه می رسند یا خیر. تفکر خلاقانه و نگرش خلاق را می توانیم بخش بسیار مهمی از نوآوری بدانیم زیرا یک شخص برای ارائه ایده های نوآورانه باید فکر خلاقی داشته باشد.
پس می توان به این نتیجه رسید که خلاقیت به معنای تولید ایده ‌های جدید و ناب است اما نوآوری به کاربرد ایده ها اشاره می کند. خلاقیت برای نوآوری لازم است اما زمانی که یک ایده در مرحله اجرا قرار دارد، دیگر خلافیت نیست چرا که تبدیل به نوآوری شده است.

اشتراک گذاری:

مقالات اخیر

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود … ادامه مطلب

market research چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب … ادامه مطلب

بهبود فرآیند چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، لازم است برای حفظ توان رقابتی تان به … ادامه مطلب

معرفی بهترین مشاغل درآمدزا

درآمدزایی یک جنبه حیاتی در زندگی هر فرد و همچنین برای کسب و کارها است. … ادامه مطلب

مقالات مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *