مهمترین وظیفه یک کسب و کار کوچک SME

مهمترین وظیفه یک کسب و کار کوچک SME

مهم‌ترین ویژگی‌های یک  کسب و کار کوچک یک تیم یا شرکت

1. پیدا کردن جایگاه و تعیین خدمات
در ابتدا باید مشخص کنید که شرکت مشاوره کسب و کار شما قرار است چه کاری انجام دهد؟ هویت شما چیست؟ قرار است در چه جایگاهی قرار بگیرید؟

وقتی نوبت به راه‌اندازی شرکت مشاوره کسب ‌و کار می‌رسد، باید اهداف مشخص‌تری نسبت به “ما برای کسب‌ و کارهای کوچک مشاوره ارائه می‌دهیم” داشته باشید. کسب و کار کوچک   شما هم تخصصی و هم چندوجهی است و به احتمال زیاد برای مدیریت هر عنصر از هر کسب و کار و در هر صنعتی مجهز نخواهید بود. مشخص است که شما به تخصص نیاز دارید و این تخصص باید قبل از شروع به گردآوری شرکت به صورت واضح تعریف شود.
هنگامی که جایگاه خود را مشخص کردید، باید بدانید که چگونه به بهترین نحو با بازار هدف خود روبه‌رو شوید. اگر شرکت مشاوره کسب ‌و کارتان را راه‌اندازی می‌کنید، باید نیازهای جامعه هدف و قوت و ضعف‌هایتان را بشناسید. با این حال، شما نمی‌توانید تنها به تجربه قبلی خود در یک بازار اعتماد کنید. وقتی که می‌خواهید شرکتتان را تشکیل دهید، باید تحقیقات گسترده‌ای در مورد بازار موردنظرتان انجام دهید تا کسب و کارهایی را که می‌خواهید با آنها کار کنید و مسائلی را که به احتمال زیاد با آنها مواجه هستند، درک کنید.

همچنین می‌توانید با صاحبان کسب‌وکار در پلتفرم‌هایی مانند لینکدین تماس بگیرید تا ببینید آیا می‌توانید درباره مشکلات و شکست‌هایی که معمولا با آن‌ها مواجه می‌شوند، اطلاعاتی کسب کنید. سعی کنید مطالبی مانند پست وبلاگ در حوزه خاص خودتان پیدا کنید. ببینید آیا می‌توانید در کنفرانس‌ها شرکت کنید یا وبینارها را دانلود کنید تا دیدگاهی عمیق در مورد نحوه عملکرد صنعت مرتبط داشته باشید. به هر حال شما باید از هر طریقی که می‌توانید مخاطبان هدف و افرادی را که می‌خواهید جلب کنید، شناسایی کنید.

3. مستندسازی طرح تجاری در مشاوره کسب و کارهای کوچک
شاید کنار هم قرار دادن طرح کسب و کار برای راه اندازی یک شرکت مشاوره ضروری نباشد، اما باز هم می‌تواند کمک بزرگی کند و در ضمن وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد. وجود مدارکی که به دقت تقسیم‌بندی شده‌اند و به طور واضح جزئیاتِ کاری که انجام می‌دهید، موقعیت بازار، وضعیت مالی شما، برنامه‌های شما برای آینده و سایر عناصر کلیدی که هویت و دوام شرکت شما را مشخص می‌کنند، به شما نشان می‌دهند، می‌تواند دارایی عظیمی – هم داخلی و هم خارجی – برای شما باشد.

داشتن یک طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا نقاط قوت، ضعف و فرصت های خود را بهتر درک کنید و در عین حال سندی را به شما ارائه می دهد که می توانید به مشتریان بالقوه نشان دهید تا ثابت کنید مؤثر و قانونی هستید. باز هم، این مرحله اجباری نیست – اما همچنان می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت به شما کمک کند.

4. محکم کردن پایه‌های قانونی شرکت
برای شروع هر کسب و کار باید یک سری الزامات قانونی را رعایت کرد تا مشکلات خاصی به وجود نیاید. شرکت مشاوره کسب و کارهای کوچک هم از این قضیه مستثنی نیست. به همین دلیل است که باید وکالت حقوقی محکمی پیدا کنید تا مطمئن شوید که شرکت شما در محدوده قانونی عمل می‌کند و از هیچ مرز قانونی تجاوز نمی‌کند.

استخدام فردی که از لحاظ حقوقی به شما کمک کند، آسان‌تر از آن است که خودتان همه کارها را انجام دهید. برقراری ارتباط با یک وکیل معتبر، با قیمت مناسب و قابل اعتماد که نماینده شرکت شما است، خیلی از عملکردهای حقوقی کسب و کارتان را سریع‌تر پیش می‌برد.

بهترین کار این است که یک بودجه ثابت تعیین کنید، انتظارات خود را مشخص کنید و کارتان را از همین جا شروع کنید. وکیلی را که می‌خواهید انتخاب کنید بررسی کنید تا مطمئن شوید که خدمات خوبی به مشتریان خودشان ارائه داده‌اند. به خصوص وکلایی که ویژگی‌های آنها بیشترین تطابق را با شرکت شما دارند.

وقتی یک وکیل برای کسب و کارتان انتخاب می‌کنید، باید با وی در مورد اینکه قصد دارید چه نوع نهادی ثبت کنید، صحبت کنید. قرار است ساختار کسب و کار قانونی شما چگونه باشد؟ پاسخ شما به این سوال چندین عنصر کلیدی دیگر از عملیات شما را نشان می‌دهد که نحوه پرداخت مالیات یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.


5. تحقیق در مورد چشم انداز رقابتی
در صورتی که در زمینه خاصی فعالیت می‌کنید، حتما رقبای خودتان را دارید. به خصوص در زمینه مشاوره آنلاین کسب و کار که هر روز مشتریان بیشتری پیدا می‌کند و تلاش رقبا برای بردن گوی مسابقه بیشتر می‌شود. بنابراین به نفع شماست که در مورد نحوه عملکرد آنها اطلاعات کافی داشته باشید. سعی کنید کسب و کارها و خدماتی را که معمولا به آن‌ها ارائه می‌دهند ببینید.

این کار به شما کمک می‌کند تا ببینید چه سازمان‌هایی به دنبال شرکت‌هایی با تخصص مشاوره بازاریابی و فروش هستند. رقابت شما باید به طور طبیعی چندین جنبه از نحوه انجام کسب و کارتان را نشان دهد. مطمئنا برای خدمات شما مشتریان و بازاری وجود دارد و کافی است که شما در جای مناسب و پرسود فرود بیایید. همه چیز با علم به اینکه با چه چیزی روبه‌رو هستید، شروع می‌شود.

6. وضعیت مالی یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری کسب و کار
تامین منابع مالی، یکی از موارد بسیار مهم و ضروری و البته تا حدی استرس‌آور است. وقتی یک شرکت مشاوره پول کافی در اختیار دارد، می‌تواند انواع راه‌حل‌ها را امتحان کند و تجربه بیشتری به دست آورد. در این صورت می‌تواند خدمات بهتری ارائه دهد. در عین حال باید برنامه‌ریزی درستی برای خرج کردن پول داشته باشد و وضعیت مالی خود را به درستی بسنجد. شرکت موردنظر باید بداند که

ارقام مالی پشت تلاش‌های شرکت چقدر است؟
هزینه‌ها از کجا تامین می‌شود؟
این منابع چقدر قابل اعتماد است؟
آیا از سرمایه‌گذاران بودجه دریافت می‌کنید یا از جیب خودتان پرداخت می‌کنید؟
و …
با استفاده از این اطلاعات هر آنچه برای شرکت نیاز دارد را بررسی و گردآوری می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که چگونه قصد جذب و حفظ مشتریان را دارد.

ساختار قیمت‌گذاری مشاوره کسب و کارهای کوچک

ساختار قیمت‌گذاری روی خدمات یک تیم مشاوره کسب و کار باید واقع‌بینانه باشد. این هزینه بر اساس راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهد و نتایجی که در پی دارد، در نظر گرفته می‌شود. مثلا فیمت‌ها می‌تواند پروژه‌ای، ساعتی، ماهانه یا به هر صورتی که شرکت مشاور در نظر گرفته است، تعیین شود.

اگر شرکت آمار درستی از نرخ‌ها و مدل‌های قیمت‌گذاری رقبا داشته باشد، می‌تواند قیمت مناسبی در نظر بگیرد و همگام با رقبا حرکت کند. هزینه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مشتریان به گرفتن مشاوره از شرکت موردنظر رغبت داشته باشند و شرکت بتواند از همان ابتدا مشتریان خودش را به دست آورد.

7. آماده بودن برای رسیدگی به امور دفتر و حسابداری
یکی دیگر از عناصر کلیدی راه‌اندازی یک شرکت مشاوره کسب و کارهای کوچک، پوشش جنبه اداری سازمان شما – یعنی دفترداری (bookkeeping) و حسابداری (accounting) است. دفترداری و حسابداری به جنبه‌های حقوقی کسب و کار شباهت دارند و خیلی مهم و ضروری هستند.

8. اهمیت حضور در فضای آنلاین
یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شرکت، توجه به فضای آنلاین و دیجیتال است. اگر یک کسب و کار در هر زمینه‌ای که کار می‌کند، اینترنت را در نظر نگیرد، محکوم به شکست خواهد بود. به خصوص اگر قرار است در زمینه مشاوره کسب و کار اینترنتی فعالیت کند و در همین زمینه به بیزنس‌ها مشورت دهد.

در فضای آنلاین می‌توان لیدهای زیاد و در نتیجه مشتریان بیشتری پیدا کرد، کسب و کار خود را معرفی کرد، تبلیغات انجام داد و محصول و خدمات را به فروش رساند. بنابراین راه‌اندازی یک سایت مشاوره کسب و کار یا بازاریابی در اینستاگرام راه‌حل خوبی برای فعالیت در این زمینه است. در ضمن با توجه به محبوبیت این شبکه در ایران، مشاوره کسب و کار اینستاگرام اهمیت زیادی دارد.
9. ارزش پیشنهادی هم مهمه!
یکی از ویژگی‌های اصلی یک تیم یا شرکت مشاوره کسب و کار این است که مزایایی نسبت به رقبا داشته باشد. مثلا باید ببینید که تیم موردنظر:

چه خدماتی ارائه می‌دهد که رقبا نمی‌توانند آن را انجام دهند؟
آیا مشاوره با کیفیت بالا را با قیمت پایین‌تری نسبت به همتایان خود ارائه می‌دهد؟
آیا مشاوره برای کسب و کارهای کوچک را کاملا دلسوزانه انجام می‌دهد؟
چقدر در زمینه مشاوره تجربه دارد؟
آیا مشتریان سابق از کار با این مجموعه رضایت داشته‌اند؟

اشتراک گذاری:

مقالات اخیر

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود … ادامه مطلب

market research چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب … ادامه مطلب

بهبود فرآیند چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، لازم است برای حفظ توان رقابتی تان به … ادامه مطلب

معرفی بهترین مشاغل درآمدزا

درآمدزایی یک جنبه حیاتی در زندگی هر فرد و همچنین برای کسب و کارها است. … ادامه مطلب

مقالات مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *