معرفی مدیریت تغییر در سازمان ها

مدیریت تغییر چیست و چه مراحلی دارد؟ روش‌های کاربردی مدیریت تغییر

برای ایجاد تغییرات در هر سازمان، مدیریت تغییر نقش اساسی دارد. از این طریق مسیر فعالیت کسب و کارها به‌سمت مثبت تغییر پیدا می‌کند و پیشرفت جمعی در آن سازمان حاصل می‌شود. همچنین عدم انجام مدیریت تغییر به‌صورت اصولی نیز نتیجه‌ای عکس دارد و ممکن است سبب سقوط سازمان یا کسب و کار مورد نظر شود. برای اینکه با این شیوه مدیریتی، مراحل و روش‌های اجرایی آن آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مدیریت تغییر و تحول در سازمان چیست؟

امروزه سازمان‌های تجاری برای گسترش کسب و کار خود باید به‌طور منظم تغییرات جدیدی را در عملکردهای کاری و اهداف خود در پاسخ به فناوری‌های جدید و محرک‌ها ایجاد کنند. سازمان‌ها در طول فعالیت خود ممکن است مجبور به تغییر کارکنان باشند که سریع‌تر به اهداف خود برسند. به همین دلیل اولویت‌های سازمان تغییر می‌کنند و باید از نو تعیین شوند.
تغییر کارمندان سازمان سبب می‌شود که مدیران برای بهبود رویکرد سازمان به مدیریت تغییر نیاز پیدا کنند. این روش در بهبود فرایند برنامه ریزی‌ها و اجرای آنها بسیار کارآمد است. اگر می‌خواهید بدانید که مدیریت تغییر چیست؟ pdf کلی آن را از طریق آنلاین دریافت کنید.

به‌عبارت دیگر مدیریت تغییر شیوه‌ای از یک رویکرد سیستماتیک محسوب‌می‌شود که از افت عملکرد سازمان‌ها در اثر تغییر اهداف یا انتقال فناوری‌های جدید به سازمان جلوگیری می‌کند. این روش با استراتژی‌های مفید برای اعمال تغییرات، کنترل و کمک به سازگاری بیشتر کارکنان با شرایط جدید اجرا می‌شود که بر پایه اصول و شیوه‌های مشخصی استوار است.
مدیران از این روش برای آماده‌سازی کارمندان و نظارت بر فعالیت‌های آنان بعد از اعمال تغییرات استفاده می‌کنند که آن سازمان از وضعیت مطلوب برخوردار شود. تغییرات سازمانی نیاز به همکاری تمامی نهادهای مستقل در یک سازمان دارند و از طریق ارتباط موثر به موفقیت در اجرای مدیریت تغییر در سازمان pdf دست پیدا می‌کنند.

روش‌های کاربردی مدیریت تغییر

سطوح متفاوت مدیریت تغییر چیست؟

این نوع مدیریت در سطوح متفاوت زیر انجام‌می‌شود:

مدیریت تغییر سازمانی

در این صورت مدیریت تغییر و تحولات در معرفی فرآیندهای جدید و یکپارچه سازی یک اپلیکیشن جدید انجام‌می‌شود.

مدیریت تغییر در سطح پروژه

این سطح نیز به استراتژی‌ها و برنامه‌های متمرکز بر تغییرات پروژه مربوط است که مسیر پروژه در راستای هدف مورد نظر قرار گیرد.

مدیریت تغییر فردی

مدیریت تغییر فردی همان طور که از نام آن مشخص است، برای کمک به رشد و پیشرفت فردی یا رسیدن به هدفی خاص استفاده می‌شود.

به‌عنوان مثال برای مدیریت تغییر تصور کنید که مدیران در حال تغییر چارت سازمانی خود هستند و سعی دارند که طرح جدیدی برای ارتقای مهارت‌های کارکنان را برنامه‌ریزی کنند. در این صورت مدیریت تغییر هر سه سطح بالا را شامل می‌شود.
برای آشنایی بیشتر با مثال‌های مدیریت تغییر pdf یا کتاب الکترونیکی توضیحات جامع آن را از سایت‌های معتبر و به‌صورت آنلاین دریافت کنید.

اصول مدیریت تغییر در سازمان ها

10 اصل مدیریت تغییر و تحول در سازمان کدام‌اند؟

در صورتی که قصد دارید، استراتژی‌های جدید را در سازمان پیاده کنید، باید با اصول مدیریت تغییر آشنا شوید که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

1- مدیریت تغییرات باید همسو با فرهنگ سازمان انجام شود.

2- هرگونه تغییر باید از سمت‌های بالای سازمان شروع شود.

3- مدیریت تغییرات باید تمامی سطوح سازمان را درگیر کند.

4- مدیران باید همزمان از نظر منطقی و احساسی تغییرات را مدیریت کنند.

5- این تغییرات باید شامل حال مدیریت ارشد نیز شوند.

6- تداوم و استمرار در مدیریت یکی از 10 اصل مدیریت تغییر است.

7- برای مدیریت تغییرات باید از افراد مفید در داخل سازمان استفاده شود.

8- یکی از اصول مدیریت تغییرات، استفاده از روش‌های رسمی برای پشتیبانی از تغییرات است.

9- همچنین استفاده از راهکارهای غیر رسمی نیز برای پشتیبانی از تغییر، کارساز است.

10- تمامی تغییرات باید به‌صورت اصولی ارزیابی شوند و همسو با فعالیت‌های سازمان باشند.

روش اجرایی مدیریت تغییر چگونه است؟

بدون شک اجرای این فرآیند به زمان مشخصی نیاز دارد که ممکن است با توجه به موضوع پروژه و سطح این فرایند، چند هفته یا چند سال به طول بیانجامد. به‌عبارت دیگر نوع سازمان و دامنه تغییرات تا حدود زیادی بر نحوه اجرای این فرایند و مدت زمان آن تأثیر می‌گذارد.
پیچیدگی‌های پروژه با وسعت سازمان و فعالیت‌های آن ارتباط مستقیمی دارد. با این حال مدیریت تغییر بر اساس مراحل مشخصی انجام‌می‌شود که شامل استراتژی‌هایی در مورد نحوه برنامه‌ریزی، اجرا، دریافت نتیجه و ارزیابی مجدد فعالیت‌های سازمان، فرد و پروژه است.

فرآیند مدیریت تغییر در منابع انسانی شامل ارتباطات و همکاری بین اعضای سازمان می‌شوند که در ادامه مراحل کلی اجرای آن را بررسی می‌کنیم. البته این مراحل با توجه به فعالیت‌های سازمان یا رهبر بازار ممکن است متفاوت باشد.

مدیریت‌تغییر چیست؟
  1. . در ابتدا باید اهداف، شناسایی و سپس یک استراتژی مدیریت کارآمد تعیین شود.
  2. در مرحله دوم چگونگی تأثیر مدیریت تغییر روی عملکرد سازمان بررسی می‌شود.
  3. در مرحله بعد، برنامه‌ای مشخص برای ایجاد یک چشم‌انداز درست بر اساس تغییرات مد نظر تعیین می‌شود.
  4. سپس در این مرحله شرایط لازم برای ایجاد تغییرات مهیا خواهد شد. به‌عنوان مثال برای مدیریت تغییر، تکنولوژی‌های لازم در دسترس کارکنان قرار می‌گیرند.
  5. سپس باید تیم مدیریت باسابقه و حرفه‌ای برای رهبری مدیریت تغییرات جمع آوری شود.
  6. این تیم باید به توسعه استراتژی‌های سازمان در خصوص پیشرفت آن کمک کند.
  7. سپس برنامه مشخص شده توسط تیم مدیریت تغییر باید به مرحله اجرا درآید.
  8. در آخر نیز باید بررسی کلی روی اجرای مدیریت تغییر انجام شود.


در نتیجه…

در این مقاله سعی کردیم اصول، مراحل و شیوه‌های مدیریت تغییر را در سطوح متفاوت سازمانی، پروژه و تغییر فردی بررسی کنیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند که از طریق این شیوه مدیریتی، عملکرد سازمان مد نظر را ارتقا دهید و از طریق استراتژی‌های نوین، به موفقیت و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات اخیر

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود … ادامه مطلب

market research چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب … ادامه مطلب

بهبود فرآیند چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، لازم است برای حفظ توان رقابتی تان به … ادامه مطلب

معرفی بهترین مشاغل درآمدزا

درآمدزایی یک جنبه حیاتی در زندگی هر فرد و همچنین برای کسب و کارها است. … ادامه مطلب

مقالات مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *