Rebrand یعنی چه؟

ریبرندینگ چیست؟ عوامل موثر در بازسازی برند و مراحل ریبرندینگ

اکثر افرادی که صاحب کسب و کار معین به خصوص در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند نیاز دارند، پس از مدت‌ها که برند آن‌ها در بین افراد شناخته می‌شود برای پیشرفت بیشتر اصلاح و تغییراتی روی آن اعمال کنند. این تغییرات می‌تواند در نام لوگو، نمادها دسته‌بندی و حتی رویکرد برند اتفاق بیفتد. هرچند این پروسه می‌تواند به سود کسب و کار و پیشرفت آن باشد اما کار بسیار پر ریسکی بوده و احتمال دارد با شکست مواجه شود و هر آنچه در طول سال‌ها به دست آمده از بین ببرد. به جهت حساس بودن ریبرندینگ در ایران مطالبی در خصوص اهمیت و مزایای انجام این‌کار تهیه نموده و توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم و معنی  Rebranding مقاله پیش‌رو را مطالعه نمایید.

ریبرند چیست؟

Rebranding به فرایندی گفته می‌شود که در آن با تغییر تصویر یا لوگوی یک شرکت قصد جذب مشتریان و مصرف کننده‌های بیشتری را دارند. این عملیات یک استراتژی مارکتینگ محسوب می‌شود که شامل تغییر  لوگو، نام برند، نمادهای استفاده شده در آن یا ترکیبی از تمامی این موارد می‌شود. با توجه به اینکه برند به هویت و ظاهر یک کسب و کار یا شرکت معنا و مفهوم می‌دهد، وقتی که آن را تغییر می‌دهید در حقیقت به دنبال هویتی جدید با سبک و ظاهری نو هستید.

ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد؟

چرا کسب‌وکارها ریبرندینگ می‌کنند؟

در دو حالت نیاز است که کسب و کار و برند را بازسازی کنید. اولین دلیلی که برای انجام این‌کار وجود دارد، می‌تواند به دلیل ضعیف بودن برندسازی شخصی در مراحل اولیه یا تغییراتی در درون سازمان باشد که بازسازی در کلیت کسب و کار یا شرکت را ایجاب می‌کند. به روز شدن کسب و کار رقبا و ماندن در بازار رقابت از دلایل دیگر نیاز به بازسازی برند جدید به حساب می‌آید.

عوامل مؤثر در بازسازی و تغییر برند

طبق بررسی‌های انجام شده دلایل زیر از عوامل مهم نیاز به بازسازی و تغییرات برند محسوب می‌شوند.

  • بعد از اینکه سال‌ها از فعالیت شما در فضای کسب و کار می‌گذرد احتمال دارد، طرح اولیه لوگوی شما نیاز به بازسازی و زیباشناختی داشته باشد. به همین دلیل برای ماندن در بازار رقابت باید این تغییرات را بر روی لوگوی خود اعمال نمایید.
  • در صورت نیاز به ادغام دو برند مختلف با یکدیگر باید بازسازی برندها حتماً انجام شود تا بتواند ویژگی‌های هر دو برند را با یکدیگر نشان دهد.
  • در صورتی‌که پس از طراحی لوگو و ورود به بازار کسب و کار متوجه شدید که لوگوی شما به اندازه کافی خوانا و قابل درک نیست باید آن را تغییر دهید.
عوامل مؤثر در بازسازی و تغییر برند
  • برند کسب و کار باید روی مخاطبان تاثیر مثبتی بگذارد و آن‌ها را به خرید یا استفاده از خدمات ترغیب کند. در صورت عدم تاثیرگذاری باید پس از بررسی عوامل آن تعویض و بازسازی انجام شود.
  • در صورت توسعه کسب و کار به بازارهای بین‌المللی باید لوگو، برند و نمادها مناسب بازار جهانی باشند، در غیر این صورت باید آن را تعویض نمایید.

یک ریبرندینگ موفق چه مراحلی دارد

یکی از الزامات بازسازی برند، معروف نبودن آن در خاطر مردم و مخاطبان است. برای افزایش محبوبیت باید بررسی‌های بسیاری انجام شود. شاید با اعمال برخی از تغییرات جزئی به عنوان مثال در مدیریت سازمان یا نوع بازاریابی و فروش بتوانید مشکل عدم موفقیت در کسب و کار  خود را حل نموده و نیازی به تغییرات در برند نداشته باشید.

به همین جهت قبل از هر اقدامی باید تحقیقات لازم در بازار را انجام دهید تا ببینید نظرات منفی که در  خصوص برند و کسب و کار شما وجود دارد، بازخورد کلی عملکرد شما بوده یا نظر گروه خاصی از افراد است.

پس از حصول اطمینان از نیاز به تغییر در برند باید تحقیقات لازم در خصوص کاستی‌های کسب و کار، شناسایی گروهای کانونی، جامعه هدف و روش دقیق رسیدن به موفقیت را انجام دهید. سپس می‌توانید از برند یا محصولات جدید خود رونمایی کرده و پس از انجام تبلیغات، منتظر انتقادات و پیشنهادات مشتریان خود باشید.

مراحل ریبرندینگ یا بازسازی برند

استراتژی‌ تغییرات برند

از مهم‌ترین استراتژی‌های ریبرندینگ می‌توان به اطمینان از انجام مراحل کار و درستی مسیر انتخابی اشاره نمود. توجه نمایید که باید بازسازی برند به دلایل تجاری انجام شود. باید روی مشتریان هدف و شرکت‌های طرف قرارداد خود تمرکز داشته باشید به گونه‌ای که بتوانید مشتریان خود را افزایش داده و درآمد بیشتری کسب کنید. روی هویت جدید برندتان تمرکز نموده تا بتوانید مراحل بازسازی را با موفقیت بیشتری طی کنید.

باید بین موقعیت خود در بازار و موفقیتی که قرار است کسب نمایید تعادل برقرار کند. در همین راستا می‌توانید با طراحی یک وب سایت به روز و قرار دادن مطالب متناسب با کسب و کاری که دارید، موقعیت خود را در بازار ارتقا دهید. داشتن بازاریابی حرفه‌ای از مهم‌ترین استراتژی‌های است که برای ارتقای کسب و کار و بازسازی برند به آن نیاز دارید.

در نهایت با انتخاب طرح لوگو، نام و نمادهای مناسب برای برند خود می‌توانید تا حدود زیادی مسیر رسیدن به موفقیت را پیش ببرید. نباید سعی کنید برای رسیدن به موفقیت به برخی از استراتژی‌های تغییرات برند بی‌توجه بوده و در اصطلاح میانبر بزنید.

نکات مهم برای تغییر نام تجاری و شکل ظاهری برند و لوگو

مجدد تاکید می‌شود بازسازی برند نباید اولین گزینه برای تغییرات در کسب و کار باشد. بنابراین پس از بررسی‌های همه جانبه در خصوص انجام این‌کار باید به نکات زیر در بازسازی برند توجه نمایید.

  • انتخاب تک لاین مناسب برای انتقال دادن خواسته‌های خود به مخاطبین؛
  • عدم پیچیدگی در طرح جدید؛
  • تناسب لوگوی جدید با فرهنگ مشتریان؛
  • توجه به تاثیرات عاطفی لوگو جدید روی مردم؛
  • انتخاب لوگویی متناسب با ویژگی‌های محصول و خدمات کسب و کار،
  • انتخاب رنگ‌های مناسب در طراحی؛
  • انتخاب فونت مناسب برای افزایش زیبایی طرح.

نمونه‌های بازسازی برند

در سال‌های اخیر برخی از برندهای معروف دنیا مجبور به بازسازی برند خود شده و توانسته‌اند با این‌کار پیشرفت‌های بسیاری را کسب کنند. به عنوان مثال می‌توان به برند Petco اشاره نمود که به جای فروش قلاده‌های سگ در یک اقدام جدید تبدیل به برند فروش لوازم مورد‌نیاز حیوانات خانگی در حوزه سلامت و بهداشت آن‌ها گردید. همچنین می‌توان به شرکت Adobe Creative Cloud که با تغییرات گسترده در برند خود توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند اشاره نمود.

ریبرندینگ چگونه انجام می شود؟

برندهای استارباکس، GoDaddy  به عنوان یک سرویس هاست وب و Pottery Barn که برندی ۷۰ ساله در حوزه تولید مبلمان و لوازم منزل است نمونه‌هایی از شرکت‌های بزرگ در سطح بین‌المللی هستند که در اقدامی شجاعانه با تغییر روند کاری خود، طرح لوگو و نمادهای شرکت توانسته‌اند در سال‌های اخیر اهداف تجاری خود را با کیفیت بهتری دنبال کنند. تمامی این موارد از نمونه‌های موفق ریبرندینگ در سطح جهانی محسوب می‌شوند.

نمونه‌های بازسازی برند در ایران

بازسازی‌ در نوع فعالیت شرکت‌های مختلف که می‌تواند از نام برند تا تغییرات زیرساختی انجام شود، در جامعه مخالفین و موافقین متعددی خواهد داشت.

شرکت اسنپ به عنوان یکی از بزرگترین استارتاپ‌های ایرانی یکی از مهم‌ترین نمونه‌های رفرش برند در ایران محسوب می‌شود. پس از آن می‌توان به دومین شرکت تاکسی اینترنتی یعنی تپسی اشاره نمود که تغییرات بسیاری را در برند و شکل ظاهری لوگوی خود به وجود آورده است.

دیجی کالا به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور از این قاعده مستثنی نبوده و از سال ۹۹ با طرح جدید لوگو خود به فعالیت ادامه می‌دهد. همچنین می‌توان به اپلیکیشن کافه بازار که پس از ۱۰ سال تغییرات بسیاری در طرح لوگو و اپلیکیشن خود انجام داده است، اشاره نمود. در نهایت می‌توان از شرکت علی بابا نام برد که تغییرات آن از طولانی‌ترین پروسه‌های تغییر نام برند در ایران به حساب می‌آید.

اصول بازسای برند

جمع بندی

با توجه به اینکه تغییرات برند و بازسازی آن از ریسک بالایی برخوردار است توصیه می‌شود قبل از هر کاری، تحقیقات کامل در این زمینه انجام داده و با اطمینان کامل نسبت به بازسازی برند خود اقدام نمایید. همچنین می‌توانید با کمک گرفتن از افراد متخصص در روند بازسازی برند به نتایج دلخواه مدنظر خود دست یابید.

اشتراک گذاری:

مقالات اخیر

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود … ادامه مطلب

market research چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب … ادامه مطلب

بهبود فرآیند چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، لازم است برای حفظ توان رقابتی تان به … ادامه مطلب

معرفی بهترین مشاغل درآمدزا

درآمدزایی یک جنبه حیاتی در زندگی هر فرد و همچنین برای کسب و کارها است. … ادامه مطلب

مقالات مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *