اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب و کار هستید، اولین قدم برای شروع فعالیت های تجاری، تحقیق کردن در بازار است. تحقیقات بازار به شما کمک می کند که شناخت دقیق تری از مخاطبان خود داشته باشید و مطابق با نیاز آنها در بازار پیش بروید همچنین با تحقیقات بازار، رقبای خود را می شناسید و می توانید آنها را تجزیه و تحلیل کنید. در این مطلب می خواهیم راجع به تحقیقات بازار توضیحات کاملی را ارائه نماییم. لطفا با ما همراه باشید.
تحقیقات بازار چیست (market research)
از اصلی ترین راه های شناخت بازار، تحقیق کردن است چرا که یک کسب و کار برای موفقیت در حوزه کاری خود باید شناخت دقیق و درستی از بازار و نیازمندی های مخاطبان خود داشته باشد. تحقیقات شامل تحقیق اولیه، ثانویه، کیفی و کمی بازار است. در تحقیق اولیه، اطلاعاتی در اختیار سازمان قرار می گیرد که از این اطلاعات می توان برای پیشبرد اهداف تحقیقات استفاده کرد و شما در این مرحله باید به سراغ اطلاعاتی بروید که خودتان آنها را جمع آوری کرده اید.
در روش تحقیقات ثانویه بازار، لازم است به سراغ اطلاعاتی بروید که توسط سازمان های دیگر جمع آوری شده اند. این اطلاعات را می توانید در راستای رسیدن به اهداف خود به کار بگیرید و مقالات، مجلات، ویدئوها و … منابع خوبی برای این مرحله از تحقیقات هستند.
در تحقیقات کمی از ابزارهای آماری استفاده می شود تا درباره مشتریان و بازار اطلاعات کسب شود. اطلاعاتی که در تحقیقات کمی به دست می آیند، تفسیری نیستند و فقط بر اساس شواهد تجربی جمع آوری می شوند همچنین در تحقیقات کیفی که یکی دیگر از روش های تحقیق کردن در بازار است، اندازه گیری داده ها امکان پذیر نیست و فقط سعی بر این است که رفتار و احساسات مشتریان مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.
هدف از تحقیقات بازار در ایران
در تحقیقات بازار به بعضی سوالات پاسخ داده می شود از جمله آنکه :
- شناخت نیازها و خواسته های مشتریان : با تحقیقات بازار می توانید به شناخت درستی از نیازها و ترجیحات مشتریان برسید و الگوهای رفتاری آنها را بشناسید. با مطلع شدن از نیازهای مخاطبان خود، سعی در توسعه محصولات و خدمات و ارائه کیفیت بهتر خواهید داشت.
- تحلیل بازار : با تحقیق کردن در بازار اطلاعاتی راجع به روند رشد بازار، تقسیم بندی بازار، نقاط قوت و ضعف بازار و اندازه بازار به دست می آورید.
- بررسی رقبا : با تحقیقات بازار می توانید به شناخت درستی از رقبا برسید و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
- بررسی رضایت مشتریان : از تحقیقات بازار برای اندازه گیری رضایت مشتریان استفاده می شود.
در کل تحقیقات در بازار، بسیاری از سوالات و ابهامات شما را رفع خواهد کرد و می توانید هدفمندانه تر و در جهت نیاز مخاطبان خود پیش بروید. همچنین با بررسی نقاط رقبای خود می توانید از آنها ایده بگیرید.
مزایای تحقیقات بازار
market research، مزایایی را به دنبال دارد از جمله آنکه :
صرفه جویی در هزینه ها و فعالیت های موثرتر
بدون تحقیق کردن در بازار، هیچ اطلاعات و آماری نخواهید داشت و احتمالا بر اساس آزمون و خطا رفتار خواهید کرد اما با این روش پیش رفتن فقط هزینه های خود را زیاد خواهید کرد و نمی توانید از رقبای خود پیشی بگیرید. با تحقیقات بازار، از تصمیم گیری های اشتباه جلوگیری می شود و هزینه های کمتری خواهید داشت همچنین در زمان کوتاه تری به اهدافتان خواهید رسید.
توسعه محصولات مورد نیاز برای مشتریان
از مزایای دیگر تحقیقات بازار، شناخت نیاز مشتریان است و می توانید با تمرکز بر روی توسعه پرطرفدارترین محصولات یا خدمات مورد نیاز مشتریان، در جهت جلب رضایت آنها موفق تر عمل کنید.
شناخت رقبای قوی و بازاریابی
شما با تحقیقات بازار علاوه بر آنکه می توانید تمام رقبای خود را بشناسید، متوجه خواهید شد که قوی ترین رقیب تان کیست و مشتریان حوزه کاری، از کدام برند یا رقیب خرید بیشتری دارند. با شناخت قوی ترین رقیب، می توانید آن را مورد بررسی قرار دهید و از کارهای خاص و متمایزی که انجام داده است، مطلع شوید.
آموزش تحقیقات بازار
چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم ؟ برای تحقیقات در بازار باید طبق مراحل آن و به شکلی اصولی پیش بروید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن برسید. مراحل تحقیقات در بازار به شرح زیر می باشند :
تشخیص مساله
برای شروع تحقیقات در بازار ابتدا باید به مشخص کردن اهداف تحقیق بپردازید و جامعه هدف را تعیین نمایید. همچنین باید درباره اطلاعات مورد نیاز و نحوه جمع آوری اطلاعات از جامعه هدف، فکر کنید.
تعیین نمونه برای تحقیقات بازار در ایران
در مرحله بعد از market research باید یک جامعه نمونه پیدا کنید و رفتار آنها را تحلیل نمایید. هر چقدر که جامعه هدف بزرگ تری را انتخاب کنید، اطلاعات دقیق تر و درست تری را کسب خواهید کرد اما بسیار مهم است که نمونه مناسبی را انتخاب کنید.
جمع آوری اطلاعات
در مرحله سوم باید اطلاعات را از جامعه نمونه جمع آوری کنید. شما برای جمع آوری اطلاعات می بایست به نوع کسب و کار خود توجه داشته باشید و بهترین روش را برای این منظور انتخاب نمایید. به طور مثال ممکن است شیوه مناسب جمع آوری اطلاعات در حوزه کاری شما از طریق پرسشنامه و تحقیقات بازار آنلاین باشد و برای یک کسب و دیگر با مصاحبه تلفنی یا روش های دیجیتال مارکتینگ این مرحله انجام گیرد.
تحلیل نتایج
پس از جمع آوری اطلاعات، باید آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و داده های مفید را استخراج کنید. اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید شامل آمارهای کمی و کیفی از سن و جنسیت جامعه هدف تا نحوه رفتار آنها نسبت به محصول و خدمات است. برای تحلیل نتایج می توانید از برخی نرم افزارهای کاربردی و یا افراد متخصص این کار نیز کمک بگیرید.
تهیه نمونه گزارش تحقیق بازار
مرحله آخر از تحقیقات بازار، تهیه گزارش و تصمیم گیری است. شما باید از نتایج حاصل از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید، تحلیل مکتوبی داشته باشید و در ادامه، بهترین راهکار را شناسایی کنید.
سخن پایانی
هر کسب و کاری که به تازگی شروع به فعالیت کرده است باید با تحقیقات در بازار، شناخت درستی از رقبا و مشتریان داشته باشد تا بتواند بهترین تصمیم ها را اتخاذ کرده و به سود لازم برسد. تحقیقات در بازار نه تنها برای کسب و کارهای نوپا بلکه برای یک سازمانی که پیشرفت کرده است نیز ضروری است زیرا باید مطابق با جدیدترین خواسته های مشتریان خود پیش برود و محصولات یا خدمات خود را طبق نیاز بازار، توسعه دهد.
بدون دیدگاه