مزایای بیزینس کوچینگ برای کسب و کارها

بیزینس کوچینگ چیست و چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

موفقیت یک کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به برنامه‌ریزی، مدیریت هزینه‌ها، بودجه‌بندی، تعیین حرفه‌ای اهداف،آنالیز دقیق کسب و کار و ایجاد یک خط مشی هوشمندانه برای رشد و ارتقای کسب و کار اشاره کرد. تمام این موارد در نهایت نیاز به دانش و تجربه بالا در حوزه مدیریت و بازاریابی دارد که هر کسی از آن برخورد نیست. به خصوص برای مدیران تازه کار اطلاع از تمام موارد گفته شده کار چندان ساده‌ای نیست به همین دلیل نیاز به حضور مشاورینی در کنار کسب و کار است که با تمام موارد گفته شده آشنایی داشته باشند. این مشاورین در اصطلاح کوچ یا مربی گفته شده و فعالیت آنها بیزینس کوچینگ نامیده می‌شود. در این مطلب به شما خواهیم گفت که بیزینس کوچینگ چیست و یک بیزینس کوچ چگونه به شرکت کمک می‌کند.

بیزینس کوچینگ چیست و چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ یا کوچینگ یک کسب و کار به فرایندی گفته می‌شود که طی آن یک مشاور یا مربی در حوزه کسب و کار از طریق آموزش‌ها و ارائه راهکارهای سخت و نرم و در اختیار گذاشتن تجربه خود به بهبود و موفقیت یک سازمان یا کسب و کار تازه تاسیس کمک می‌کند. البته استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ تنها مناسب‌ کسب و کارهای نوپا نیست و حتی سازمان‌های بزرگ یا استارتاپ‌ها هم می‌توانند از آن بهره ببرند. در بیزینس کوچینگ یک کسب و کار بدون آزمون و خطا و با کمترین میزان ضرر و زیانی مسیر موفقیت را با سرعت زیاد طی می‌کند.

بیزینس کوچ کیست؟

همانطور که در تعریف بیزینس کوچینگ چیست، گفته شد، در حوزه رهبری و هدایت یک کسب و کار فردی امر مشاوره را به عهده می‌گیرد که دانش علمی کافی برای رسیدن به اهداف تجاری یک سازمان را داشته باشد. این فرد در اصطلاح کوچ یا مربی نامیده می‌شود. طبق تعریف برایان تریسی یکی از اساتید حوزه موفقیت شناخته شده‌ترین نویسنده‌ها در حوزه تجارت، بیزینس کوچ یک کارآفرین با تجربه است که پیش از رسیدن به این جایگاه مسیری را با شکست‌های متعدد طی کرده است و اکنون توانایی انتقال تجربیات خود از این شکست‌ها به دیگران را دارد.

مزایای بیزینس کوچینگ

به عبارت دیگر برای فعالیت به عنوان یک مربی یا کوچ حرفه‌ای بیزینس تنها داشتن دانش علمی و آکادمیک این حوزه کافی نیست و باید تجربه بالایی در امر کسب و کار و هدایت افراد به دست آورد. در این صورت می‌توان به نیروها، کارآفرینان تازه کار، مدیرانی که به تازگی هدایت یک کسب و کار را عهده‌دار شده‌اند و…. کمک کرد تا مسیر موفقیت و رشد سازمان خود را سریع‌تر طی کنند. این کار از طریق در اختیار گذاشتن تجربیات شخصی انجام می‌شود. به علاوه توانایی یک کوچ یا مربی در شناسایی بازار و نوسانات آن بیشتر از یک مدیر عادی است و این موضوع دیگر عاملی است که به موفقیت کسب و کار می‌انجامد.

یک بیزینس کوچ چه خدماتی ارائه می‌کند؟

اگر به تازگی کسب و کاری را تاسیس کرده‌اید یا مدت‌هاست عهده‌دار مسئولیت یک کسب و کار هستید اما رشد و پیشرفت مورد نظر خود را نداشته‌اید، قطعا به خدمات یک بیزینس کوچ و مربی به منظور طی کردن مسیر موفقیت نیاز دارید. این خدمات به شکل‌های مختلفی به شما ارائه می‌شوند و بسته به نیاز شما در این زمینه دارند. شاید برای شما سوال ایجاد شده باشد که خدمات بیزینس کوچینگ چیست؟ در ادامه چند خدمت اصلی در این حوزه را معرفی خواهیم کرد:

بیزینس کوچ کیست

کشف ارزش‌ها

یکی از خدماتی که بیزینس کوچ به مشتریان خود ارائه می‌کند کشف ارزش‌ها و چشم اندازهایی است که مشتری در مسیر رسیدن به موفقیت دارد. پیش از راه‌اندازی کسب و کار و در اولین مراحل انجام این کار نیاز است که ارزش کسب و کار خود را کشف کنید و مواردی که کسب و کار شما را نسبت به رقبا متمایز می‌کند شناسایی کنید تا با تکیه بر آنها مسیر موفقیت را به شکل بهتر و موثرتری طی کنید. این رمز بزرگ موفقیت است که بسیاری از کسب و کارها بدون در نظر داشتن آن اولین قدم‌های خود را برمی‌دارند و چند سال پس از فعالیت به فکر این موضوع می‌افتند. کشف ارزش‌ها در بیزینس کوچینگ به شکل زیر انجام می‌شود:

  • شناسایی نقاطی که توسط رقبا پوشش داده نشده است؛
  • شناسایی ارزش‌هایی که در بازار اهمیت داشته و مورد توجه مشتریان قرار دارد؛
  • ایجاد هماهنگی میان چشم اندازهای کسب و کار و انتظاراتی که مشتریان از کسب و کار دارند؛
  • توسعه ارزش‌هایی که در یک کسب و کار وجود دارد و بهبود تمام آنها؛
  • هماهنگ کردن مهارت‌های نرم و ایجاد فرهنگ‌سازی در سازمان به منظور حفظ ارزش‌های شرکت.

ترسیم مسیر رشد

یکی از اولین اقداماتی که رهبران حرفه‌ای برای هدایت تیم خود انجام می‌دهند، ترسیم مسیر رشد و موفقیت است. در این مسیر هر آنچه که کسب و کار را از جایگاه امروزی خارج کرده و به رتبه‌های بالاتر ارتقا می‌دهد مشخص می‌شود. افراد آماتور یا مدیرانی که با بازار و نوسانات آشنایی ندارند این کار را به صورت غیرمنطقی انجام می‌دهند.

وظایف بیزینس کوچ

یک بیزینس کوچر اما این کار را به شکل واقع بینانه و با در نظر گرفتن پتانسیل کسب و کار انجام می‌دهد. در واقع برای ترسیم نقشه رشد کسب و کار ابتدا ضعف‌های فعلی را در نظر گرفته و برای رفع آنها اقدام می‌کند، سپس مرحله به مرحله و با در نظر گرفتن همه جوانب و امکانات لازم یک مسیر منطقی را برای دستیابی به موفقیت متصور می‌شود.
این شیوه ترسیم مسیر بدون پیش فرضها و قضاوت‌های ذهنی انجام می‌شود و با توجه به اینکه تمام نقاط ضعف و قوت شرکت و نیروها در این ترسیم نقشه در نظر گرفته شده است، برای تمام موانع احتمالی، راه حل‌های منطقی در نظر گرفته می‌شود تا موفقیت کسب و کار محتمل‌تر شود.

ارائه اطلاعات علمی به روز

یکی از ضعف‌های مدیریتی که بیشتر کسب و کارهای امروزی دچار آن هستند، عدم برخورداری از دانش و اطلاعات مدیریتی به روز و پیشرفته است. در زمینه موفقیت و هدایت یک کسب و کار تمام اطلاعات باید به روز و جدید باشند و شناسایی بازار به طور دائمی و لحظه به لحظه انجام شود. در این میان باید رقبا را نیز بررسی کرد و از طریق شرکت در کارگاه‌ها و سمینارها و… برای ماندن در مسیر پیشرفت و موفقیت تلاش کرد.

ویژگی های بیزینس کوچینگ

ارائه این اطلاعات و پیشنهادات لازم به مدیران کسب و کار جهت هدایت هرچه بهتر تیم کاری خود از دیگر خدماتی است که توسط یک بیزینس کوچ ارائه می‌شود. یک بیزینس کوچ با توجه به تجربیات خود بهترین راهکارها برای شناسایی و به روز رسانی اطلاعات را به شما پیشنهاد می‌دهد تا بدون اتلاف وقت و سردرگمی در میان منابع اطلاعاتی فراوان بهترین و مناسب‌ترین منبع با توجه به شرایط سازمان خود را انتخاب کرده و از آن بهره فراوانی ببرید.

توسعه مهارت‌های فردی

بیشتر مدیران امروزی صرفاً بر اساس مدرک دانشگاهی و تحصیلات آکادمیک مدیریت کسب و کار را به عهده گرفته و به عنوان رهبر یک سازمان شناخته می‌شوند. هرچند تحصیلات آکادمیک اطلاعات تئوری لازم در زمینه مدیریت یک کسب و کار را در اختیار شما می‌گذارد اما بخش زیادی از اطلاعاتی که برای به موفقیت رساندن کسب و کار خود نیاز دارید، حاصل تجربه و آزمون و خطا هستند.
به عبارت دیگر با دریافت مدرک دانشگاهی می‌توانید مدیر یک سازمان شوید اما این موضوع که سازمان خود را به موفقیت برسانید یا نه صرفاً به تحصیلات عالیه شما بستگی ندارد. اینجاست که حضور یک کوچینگ کسب و کار به شما کمک خواهد کرد تا بدون آزمون و خطا و از بین بردن زحمات سال‌ها عمر خود کسب و کار را به موفقیت برسانید. توسعه فردی و کسب مهارت‌هایی که به سبب تجربه در افراد ایجاد می‌شوند، از جمله امتیازات مشاوره با یک کوچینگ کسب و کار است که در نهایت با رشد و ارتقا شخصیت مدیریتی شما کمک می‌کند که در حرفه خود موفق‌تر عمل کنید.

چرا به بیزینس کوچینگ نیاز داریم

نشانه‌های نیاز به بیزینس کوچینگ چیست؟

حالا که می‌دانید بیزینس کوچینگ چیست و چه خدماتی از طریق آن ارائه می‌شود احتمالاً این سوال برای شما ایجاد شده که چه زمانی می‌توان از خدمات یک کوچ یا مربی استفاده کرد؟ این سوال همچنین می‌تواند به این صورت عنوان شود که آیا نیاز است از همان ابتدا برای استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ اقدام کرد یا نه؟ در پاسخ باید گفت که بیشتر کسب و کارهای غیرحرفه‌ای یا کسب و کارهایی که پیشرفت زود هنگام نمی‌خواهند، سال‌ها بعد از شروع و زمانی که اولین نشانه‌های شکست را مشاهده می‌کنند به فکر استفاده از این خدمات می‌افتند.

چه موقع به بیزنس کوچ نیاز داریم

این در حالیست که بسیاری از کسب و کارها در کشورهای پیشرفته در بدو شروع کار یا حتی قبل از شروع کسب و کار و هر فعالیت تجاری و مالی اعم از خانگی یا فردی، ابتدا با یک کوچ یا مربی حرفه‌ای مشاوره می‌کنند. در واقع در کشورهای پیشرفته هیچ اقدام مالی یا تجاری بدون مشاوره دقیق انجام نمی‌شود تا هزینه و سرمایه در کنار زمان هر دو با هم حفظ شوند. در موارد زیر به طور حتم نیاز به راهنمایی یک کوچ حرفه‌ای خواهد بود:

  • راه‌اندازی و تاسیس یک کسب و کار جدید
  • ارتقای کسب و کار قدیمی و افزایش درآمد
  • برنامه‌ریزی برای توسعه محصولات و خدمات
  • نیاز به توسعه و ارتقای جایگاه در بازار
  • تصمیم گیری در مورد نظرات راهبردی برای پیشرفت سازمان
  • ارزیابی تصمیماتی که برای آینده سازمان اتخاذ شده یا در دست اتخاذ است
  • هماهنگ کردن منابع مختلف شرکت اعم از منابع مالی، نیروهای انسانی و…
  • تعیین هدف و هویت برای برند یا سازمان
  • آسیب شناسی سازمان بعد از چند شکست پیاپی
  • ارزیابی عملکرد رهبر یا مدیر سازمان
  • توسعه هوش تجاری و یکپارچه‌سازی کارمندان و عوامل سازمان
نکات مهم در انتخاب یک بیزینس کوچ

نکات مهم در انتخاب یک بیزینس کوچ

با توجه به توضیحاتی که در مورد بیزینس کوچینگ چیست گفته شد و اهمیت حضور یک مربی حرفه‌ای در کنار کسب و کار برای به موفقیت رسیدن و پیشگیری از خطاهایی که ممکن است در مسیر ایجاد شوند، حالا این سوال مطرح می‌شود که برای انتخاب یک مربی حرفه‌ای باید چه معیارهایی را در نظر گرفت. به عبارت دیگر هر فرد با تجربه‌ای توانایی هدایت کسب و کاری را در جایگاه مشاور یا مربی ندارد و تنها افرادی می‌توانند به عنوان یک کوچ یا مربی همراه یک کسب و کار باشند که معیارهایی در آنها وجود داشته باشد. چند معیار مهم که یک شخص را به کوچ قابل اعتماد کسب و کار تبدیل می‌کند عبارتند از:

اعتبار و سابقه کار

همانطور که گفته شد بخش زیادی از خدمات بیزینس کوچینگ بر پایه تجربه و سابقه کاری فردی است که وظیفه مربیگری را بر عهده دارد. پیش از هر چیز برای انتخاب یک بیزینس کوچ باید اعتبار و سابقه کار او در زمینه کاری یا شخصی خود و مشاغل و کسب و کارهایی که هدایت آنها را بر عهده داشته بررسی شود. البته در اینجا باید به یک نکته مهم دقت کرد که گاهی اوقات شکست سازمان‌ها نه به دلیل وجود مربی ناکارآمد بلکه به دلیل عدم توجه به توصیه‌های مربی اتفاق می‌افتد. بنابراین برای در نظر گرفتن این معیار باید همه جوانب را بررسی کرد. میزان سابقه کار، مدارک و درجات علمی، تعداد تجربه‌های موفق و ناموفق در زمینه کوچینگ و توانایی مربی در ارائه اطلاعات همگی معیارهای ارزیابی برای اعتبار کاری او هستند.

آشنایی با بیزنیس کوچینگ

مهارت ارتباطی

یکی از مهمترین مهارت‌هایی که یک مربی حرفه‌ای باید از آن برخوردار باشد مهارت ارتباطی است. تشخیص این مهارت در ارتباط اولیه و جلسات مشاوره امکان‌پذیر است. به این موضوع دقت کنید که کوچ یا مربی کسب و کار شما نه فقط با شما به عنوان مدیر سازمان بلکه با تمام کارمندان و حتی مشتریانی که با آنها در ارتباط هستید، ارتباط برقرار خواهد کرد در نتیجه داشتن مهارت‌های ارتباطی این شخص جایگاه شما را نیز نزد دیگران تغییر خواهد داد.

بررسی برنامه تخصصی

فردی را به عنوان بیزینس کوچینگ انتخاب کنید که یک برنامه تخصصی با توجه به نیازهای شما ارائه کند. ارائه برنامه‌های عمومی یا کلیات در حوزه موفقیت از عهده هر شخصی برمی‌آید اما یک بیزینس کوچ حرفه‌ای برنامه‌ای اثر انگشتی با توجه به نیازها و وضعیت سازمان شما را طراحی می‌کند.

دریافت دستمزد منطقی

طبیعتاً مربی شما طی یک قرارداد و با دریافت مبلغی به عنوان دستمزد با شما همکاری خواهد کرد. یک بیزینس کوچ حرفه‌ای مبلغی منطقی از مشتریان خود دریافت می‌کند یا مبلغ دریافتی را منوط بر سود مشتری تعیین می‌کند. این شیوه دریافت حق الزحمه عادلانه‌ترین و منطقی‌ترین حالت تعیین دستمزد است.

بیزنس کوچ موفق چه ویژگی هایی دارد

سخن پایانی بیزینس کوچینگ چیست؟

در این مطلب به بررسی این موضوع که بیزینس کوچینگ چیست و استفاده از خدمات آن چه مزایایی برای کسب و کارها دارد صحبت کردیم. اگر صاحب یک کسب و کار تازه تاسیس هستید یا مدت‌هاست به پیشرفت و موفقیتی در کسب و کار خود دست پیدا نکرده‌اید، لحظه‌ای در استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ تردید نکنید و یک مربی خوب برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات اخیر

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود … ادامه مطلب

market research چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب … ادامه مطلب

بهبود فرآیند چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، لازم است برای حفظ توان رقابتی تان به … ادامه مطلب

معرفی بهترین مشاغل درآمدزا

درآمدزایی یک جنبه حیاتی در زندگی هر فرد و همچنین برای کسب و کارها است. … ادامه مطلب

مقالات مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *