نسل Z واژهای است که در سالهای اخیر به شدت مورد استفاده قرار میگیرد و نمیتوان از ویژگیهای رفتاری، فکری و عملکردی این نسل در عصر تکنولوژی غافل شد. این گروه از افراد از سبک زندگی متفاوتی پیروی میکنند و میتوانند روی نسلها و گروههای سنی قبل و بعد از خود تاثیر بگذارند. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات درباره ویژگیها و خصوصیات این نسل دیجیتالی هستید تا دغدغههای آنها را بشناسید و از توانایی آنها استفاده کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.
آشنایی با تقسیمبندی انواع نسلها
براساس یک تقسیمبندی جهانی، نسلها را براساس بازه زمانی مختلف میتوان به نسل سنتگرا (متولدین سالهای 1920 تا 1945)، نسل زاد و ولد بعد از دو جنگ جهانی (متولدین سالهای 1945 تا 1965)، نسل X (متولدین سالهای 1965 تا 1980)، نسل Y (متولدین سالهای 1980 تا 1995) و نسل زد (Z) متولدین سالهای 1995 تا 2010 دستهبندی کرد.
در کشورهای مختلف با توجه به تحولات تکنولوژیک و دسترسی به اینترنت و رسانهها و گوشیهای هوشمند، بازه زمانی شروع نسل زد متفاوت است. در ایران دسترسی عمومی به اینترنت به دهه هشتاد شمسی یا سال 2000 میلادی بازمیگردد. اما اگر دسترسی به گوشی هوشمند را ملاک قرار دهیم، نسل زد به سال 1385 (2006 میلادی) میرسد. در ایران، این نسل با عناوین دهه هشتادی و دهه نودی مورد خطاب قرار میگیرند و به دلیل استفاده فراوان از اینترنت به نسل اینترنت یا بومیهای دیجیتال نیز شناخته میشوند. براساس تحقیقات انجام سبک زندگی متفاوت این نسل در صورت عدم شناخت و کنترل مناسب میتواند مخرب شود و آسیبهای اجتماعی زیادی را به دنبال داشته باشد.
نسل Z چه کسانی هستند؟
عبارت نسل Z برگرفته شده از واژه انگلیسی Z Gen یا Gen Z (Z-GENERATION) است که در سالهای 1995 تا 2010 متولد شدند. امروزه این افراد بیش از 40 درصد بازار کار را به خوبی اختصاص دادند و براساس پیشبینیها در سالهای آینده شاهد رشد آنها خواهیم برد. به همین جهت اهمیت آشنایی با روانشناسی و تئوری Z از اهمیت زیادی برخوردار است.
پس ملاک اصلی برای شناسایی این نسل، سال تولد آنها است که به آنها «نسل زومر» نیز گفته میشود. این نسل در عصر تکنولوژی و در شرایط عجیب و غریب و سخت اقتصادی متولد شدند و به شدت به استفاده از انواع تکنولوژی مانند گوشیهای هوشمند، رایانه، اینترنت و شبکههای اجتماعی وابسته هستند.
همانطورکه در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، نسل زد در سالهای اواخر دهه ۹۰ (حدود ۱۹۹۵) یا اواخر دهه ۲۰۰۰ (حدود ۲۰۱۰) به دنیا آمدهاند و از همان ابتدا با ابزارهای دیجیتال آشنا شدهاند و درحالحاضر خیلی از کارهای خود را با دستگاهها و ابزارهای هوشمند انجام میدهند.
نسل زد چه ویژگیهایی دارند؟
حال که به خوبی با انواع نسلها آشنا شدهاید، حتما متوجه شدهاید که نسل زد چه ویژگیهایی دارند. همانطور که گفته شد، این نسل در شرایطی متولد شدند که تغییرات تکنولوژی زیادی در دنیا رخ داده است. دسترسی به اینترنت همگانی شده و ابزارهای اتصال به اینترنت به راحتی در اختیار همه افراد قرار گرفته است. به همین دلیل کشورها، جهت پاسخگویی به نیازها، فعالیتها و رفتارهای اجتماعی و دیجیتالی این نسل، بخشهای زیرساختی و اینترنتی خود را به خوبی توسعه دادند. بنابراین دنیای کسب و کار آنها در فضای دیجیتال به شدت رونق دارد.
خصوصیات رفتاری نسل Z چیست؟
همانطور که در بخش قبلی گفته شد، هرکدام از نسلها ویژگی و خصوصیات خاص خودشان را دارند. در این بخش از مقاله میخواهیم تمرکز خود را روی نسل Z بگذاریم و ببینیم که این افراد چه خصوصیات رفتاری دارند.
علاقه زیاد به ارتباطات مجازی و رسانههای دیجیتال
نسل زد علاقه زیادی به ارتباطات مجازی و رسانههای دیجیتال دارند و به دلیل تنبلی میخواهند تمام کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. بنابراین امروزه کسب و کارهای اینترنتی سعی میکنند محصولات و خدمات خود را باب طبع این دسته از افراد عرضه کنند.
این شهروندان دیجیتال، چندان اهل خرید فیزیکی نیستند و همواره از طریق گوشی یا لپ تاپ خرید خود را ثبت و سفارش میدهند.
پیروی از خلاقیت و نوآوری
یکی دیگر از خصوصیات بارز نسل زد، خلاقیت و نوآوری است. این نسل خواهان اختراع و تولید محصولات جدیدی هستند که باعث راحتی و آسایش بیشتر بشریت شود. این افراد با بر هم زدن ساختارهای عمومی، ابزارها و ساختارهای جدید و منحصر به فردی ارائه میدهند که کارایی بیشتری نسبت به ساختارهای قبلی دارند.
داشتن آزادی بیان
این نسل به راحتی و آزادانه، اظهارنظرها و احساسات شخصی خود را بیان میکنند و در آزادی بیان خود از رسانههای اجتماعی بیشترین بهره را میبرند. این خصوصیت اخلاقی و رفتاری، شرایط را برای نهادهای سیاسی دشوار کرده است و روحیه مطالبهگری آنها باعث شده تا زمینه برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی در جوامع مختلف هموار شود.
تمایل به گفتگو و مذاکره برای بهبود وضعیت
تعامل، یکی از خصوصیات مهم نسل زد است. این نسل اعتقاد وافری به گفتگو و مذاکره دارند و همواره سعی میکنند که دغدغهها، موانع و مشکلات موجود را از طریق مذاکره حل کنند. در واقع این نسل بهترین راه برای رفع مسائل را گفتگو و تعامل با اعضای خانواده، همکاران و مدیران خود میدانند.
متعهد به اصول اخلاقی از خصوصیات بارز نسل Z
اگر میخواهید نظر افراد نسل Z را جلب و آنها را با افکار خود همراه کنید، باید به اصول اخلاقی و انسانی معتقد باشید. این افراد، واقع بین هستند و واقعیت را خیلی راحت میپذیرند. از این رو به صداقت، اخلاق مداری، حقوق بشر، حقوق حیوانات، محیط زیست و به طور کلی به آینده جهان اهمیت زیادی میدهند.
اگر کسبوکاری دارید که مخاطبان هدف شما، جوانان نسل زد یا مدیر Z آن را مدیریت میکند باید به بازاریابی، تبلیغات و فرایند تولید خود توجه زیادی داشته باشید و اصول اخلاقی و انسانی را در آنها رعایت کنید.
نیاز به اعتماد کردن
این نسل به شدت نیاز دارند که از سوی اطرافیان، والدین و مدیران خود مورد اعتماد قرار بگیرند و به توانایی و قابلیتهای آنها دیده شود. در صورتی که این افراد را باور کنید، در کسب و کار خود به موفقیتهای چشمگیری دست مییابید.
نحوه برخورد با نسل زد
در این مقاله شما را با ویژگیها و خصوصیات رفتاری، نسل زد آشنا کردیم. حال سوال مهم این است که با این نسل چگونه برخورد کنیم؟ در پاسخ باید گفت که شما باید با در نظر گرفتن ویژگیهای آنها، این افراد را بهتر بشناسید، درک کنید و در جهت تعامل سازنده با آنها قدم بردارید. در این رابطه از دستور Z برای برخورد با نسل زد استفاده کنید.
- گوش دهید: گوش دادن به صحبتهای افراد نسل زد در موقعیتهای چالش برانگیز میتواند زمینه پذیرش حرف شما را فراهم کرده و به آرام شدن اوضاع کمک کند.
- متعهد باشید: یکی از نکات مهم در برخورد با نسل زد، تعهد به قول و قرارهایی است که در مذاکرات در آنها به توافق رسیدهاید.
- واقع بین باشید: برای موفقیت در تعامل و ارتباط با نسل Z حتما منطقی و واقع گرایانه صحبت کنید و پذیرش آنها سادهتر شود.
مهمترین دغدغه و انتظارات نسل Z در محیط کاری چیست؟
یکی از مهمترین سوالاتی که در مدیریت نسل زد همواره مطرح میشود، مربوط به انتظارات و دغدغههای نسل جوان در محیط کاری است. از مهمترین دغدغهها و انتظارات نسل زد در سازمانها و محیطهای کاری مختلف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- برخورداری از رفاه متناسب به وقت، هزینه و انرژی خرج شده است.
- داشتن رفاه اجتماعی و ارزشی که به نیروی کاری داده میشود.
- رفاه شغلی در طول قرارداد با نسل زد از اهمیت زیادی برخوردار است که باید در سطح عالی برآورد شود.
- رفاه مالی باید طبق قوانین و حوزه عملکردی این افراد تامین شود و اطمینان آنها حاصل شود.
- رفاه ارتباطی: نوع از رفاه روی کارکرد افراد Z تاثیر مستقیم میگذارد و مواردی مانند صداقت، اعتماد در گفتار و رفتار و غیره را شامل میشود.
- امکان استفاده از آموزش و به روزرسانی اطلاعات از نیازهای اساسی نسل زد در محیط کار است و بر روحیه آنها تاثیر مثبت میگذارد.
- نسل زد به رقابت علاقه زیادی دارند و از چالش قرار دادن خود در برابر دیگر رقبا لذت میبرد. اگر بتوانید در بخش آموزش و یادگیری در محیط کار، حس رقابت سالم را در آنها تقویت کنید، میتوانید انگیزه این کارمندان جوان را حفظ کنید و نتیجه آن را در عملکرد آنها مشاهده کنید.
جمعبندی
در این مطلب سعی کردیم که شما را با ویژگیها و خصوصیات اخلاقی و رفتاری نسل Z آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، این نسل وابستگی زیادی به اینترنت و شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب و گوشیهای هوشمند دارند و در واقع زندگی این افراد بدون آنها پوچ و بیفایده است. پس طبق تئوری Z باید تمام امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای فعالیت دیجیتال این افراد مهیا باشد تا بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند.
بدون دیدگاه