داستان های مدیریتی دوره نمادین تفسیری فلیپ سلزنیک

ساختار فکری سلزنیک

ساختار فکری سلزنیک
سلزنیک دکترای دانشگاه کلمبیا را به پایان رساند. در سال 1947 ، به دنبال خدمت سربازی در زمان جنگ. انتشار TVA و Grass Root در سال 1949 فعالیت علمی وی را آغاز کرد. این کتاب ، به همراه سلاح سازمانی (1952) و رهبری در مدیریت (1957) ، وی را به عنوان مرجعی در نظریه و جامعه شناسی سازمان ها معرفی کرد. بعداً خود سلزنیک چنین تحقیقاتی را چنین توصیف کرد: “مشغول شرایط و فرایندهایی که آرمان ها را ناامید می کنند یا در عوض به آنها زندگی و امید می بخشند.” این نگرانی متمایز با آرمان ها سلزنیک را به طور فزاینده ای به سمت تحقیقات اجتماعی قانون سوق داد.
از سال 1961 تا 72 ، وی به عنوان مدیر موسس مرکز مطالعات حقوق و جامعه برکلی خدمت کرد ،  وی در سال 1977 به دانشکده حقوق پیوست و کرسی موسس برنامه دکترای حقوق برکلی در فقه و سیاست اجتماعی بود. وی مدتها پس از بازنشستگی در سال 1984 همچنان فعال بود و جوایز موفقیتهای مادام العمر و افتخارات علمی زیادی دریافت کرد.
” سلزنیک ” اعتقاد دارد، هر سازمانی لاجرم باید تشکیلات داخل خود را با عوامل قدرت در محیط خارجی  وفق دهد.اگر منظور ” فیلیپ سلزنیک ” از بیان این موضوع، رعایت اصول و دکترینی باشد که به آن اشاره شد، بحثی نخواهد بود، امّا چنانچه وفق ، انطباق و دخالت دادن عناصر مخالف خارجی و متنفّذ دراداره امور سازمان و حتّی انتصاب آنان در مشاغل حسّاس، تحت این عنوان که منافع طبقات خاص و دسته های
 متفّذ و ارباب رجوع را تأمین خواهد، دارای بازخوردی سه گانه به شکل زیر خواهد بود:
1 – دخالت دادن عناصر مخالف در اداره امور سازمان نه تنها منافع هیچکس را تأمین نخواهد کرد،
بلکه در بسیاری از مواقع امنیت سازمان و جامعه را به خطر خواهد انداخت.
2 – استفاده از قدرت اجتماعی خارج و انتصاب متنفّذان در مشاغل حسّاس به مانند رشوه ای است که از سوی سازمان به قدرت مداران و متنفّذان داده می شود.
3 – اسارت بردن متنفّذان و قدرت محیط اجتماعی خارج، یک نوع سوء استفاده دو سویه، هم برای سازمان و هم برای متنفّذان و قدرت های خارج سازمان محسوب می گردد. در واقع هرگونه موقعیت و سوء استفاده که بدین طریق برای مدیران سازمان و قدرت مداران و متنفّذان فراهم می شود، نتیجه ای جز مصادره منافع عمومی در بر نخواهد داشت. ضمن اینکه می باید توجّه داشت، افکارعمومی ، سازمانی با ویژگیهای مورد نظر” سلزنیک  ” را بر نخواهد تابید.
در سال 1992 سلزنیک اثری را منتشر کرد که بزرگترین کار خود را در نظر گرفت ، “مشترک المنافع اخلاقی: نظریه اجتماعی و وعده جامعه”. سنتز یادبود بسیاری از تحقیقات قبلی وی در مورد قانون و سازمان ها را گسترش داده و دوباره بازسازی می کند.

اشتراک گذاری:

مقالات اخیر

مدیران سازمان ها برای بقای کسب و کار خود در عصر امروز که تقاضای محدود … ادامه مطلب

market research چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاحب یک کسب … ادامه مطلب

بهبود فرآیند چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، لازم است برای حفظ توان رقابتی تان به … ادامه مطلب

معرفی بهترین مشاغل درآمدزا

درآمدزایی یک جنبه حیاتی در زندگی هر فرد و همچنین برای کسب و کارها است. … ادامه مطلب

مقالات مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *